Ruimte als kwaliteit – werkwijzer voor zelfevaluatie / Kees Both

Verschenen in: Notities/inleidingen Bij deze werkwijzer hoort het katern: RUIMTE ALS KWALITEIT: Informatie ten hoeve van zelfevaluatie van Jenaplanscholen De enkele literatuurverwijzingen in deze werkwijzer verwijzen ook naar de lijst van bronnen in het katern. Klik...

Jeugd, natuur en duurzaam Amersfoort / Kees Both

Aan de hand van enkele stellingen wordt betoogd dat aandacht voor natuur voor kinderen in de stad, duurzame ontwikkeling en een kindvriendelijke stad samengaat. De laatste stelling luidt: ‘Wat goed is voor kinderen is goed voor de stad en is goed voor een...

Groene speelplaatsen in Vlaanderen / Wouter Verheecke

Verschenen in: KRAX+ Krax+ zoomt in op twee Vlaamse scholen met een avontuurlijke speelplaats en luistert naar het advies van expert Kris Van Ingelghem. http://ambrassade.be/publicaties/groene-schoolspeelplaatsen-vlaanderen

Buitenspel (bijna) iedereen is overtuigd-weinigen nemen het risico

Verschenen in: Kleuters en Ik Centrum Ervaringsgericht Onderwijs Leuven, juni 2019 Heel wat ouders, leerkrachten en overheid vinden het belangrijk dat kinderen buiten spelen, en dat om diverse redenen. dat staat in schril contrast met de mate waarin kinderen effectief...

Engelse ervaringen met leerlandschappen / Kees Both

Verschenen in: De Wereld van het Jonge Kind, januari 2003 In 1990 werd in Engeland een nationaal onderzoek gedaan naar de pedagogische kwaliteit van schoolterreinen. Naar aanleiding van de uitkomsten daarvan werd de organisatie ‘Learning through...

Natuurtuin als bron van inspiratie / Kees Both

Verschenen in: De Wereld van het Jonge Kind, juni 2003 Bij ‘leeromgeving’ wordt meestal gedacht aan speel- en werkhoeken binnen het schoolgebouw – in het Freinetonderwijs ‘ateliers’ genoemd – en aan computers. Ook de buitenomgeving...

De boerderij als klaslokaal / Ceciel Verheij

Verschenen in: Mensen-kinderen, (november 2003), ook verschenen in Educare (2003/1) In 1996 begon in Noorwegen een bijzonder experiment: ‘De Levende School’. Het doel was natuur en school dichter bij elkaar te brengen. Het experiment was tweeledig: de...

De Prettige Wildernis / Els Huigens en Jean-Francois Van den Abeele

Verschenen in: Oase, herfst 2006 Beschrijving van een park in wording in de Gentse deelgemeente Sint-Amandsberg dat gegroeid is met de bewoners van de buurt. Een groep gedreven buurtbewoners die zich ooit verenigden in een actiegroep om de bestaande groenzone op een...