Verschenen in: De Wereld van het Jonge Kind, november 2009 Het proces van de ontwikkeling van de in een eerder artikel geportretteerde ‘ontdektuin’ wordt beschreven. Dat gebeurt aan de hand van de fasen in deze ontwikkeling. Per fase worden aandachtspunten...
Verschenen in: Management kinderopvang, november 2009 Tonneke Bekkers geeft in dit artikel een pedagogische visie waarin natuurbeleving centraal staat. Ze biedt kinderopvangorganisaties nieuwe kansen om kwaliteitsverbetering mogelijk te maken. Deze visie moet dan wel...
Verschenen in: Oase, lente 2010 Een goed doordachte natuurtuin bij een school of kinderopvang is een vertaling van de pedagogische ideeen van de organisatie. Klik hier om het artikel te lezen »
Verschenen in: Mensen-kinderen, Kees Both, mei 2011 In deze recensie worden verschillende uitgaves behandeld over het thema ‘natuurbeleving’. Opdrachten die je met kinderen kunt doen in de ‘echte’ natuur, zijn vaak ook voor volwassenen nog...
Verschenen in: Notities/inleidingen, april 2011 Inleiding op de studiemiddag rond de presentatie van het boek “Laat ze buiten spelen”, Tilburg, 21 april 2011 Klik hier om het artikel te lezen »
Verschenen in: Mensen-kinderen, mei 2012, blz. 31-33 “Wel eens over de Grote bladsnijder gehoord? En er een gezien? Of de Witbaardzandbij? Een school kan de onderwijsmaterialen van ‘Het jaar van de bij’ bestellen om dat te weten te komen. Er gaat dan...
Verschenen in: Notities/inleidingen Bij deze werkwijzer hoort het katern: RUIMTE ALS KWALITEIT: Informatie ten hoeve van zelfevaluatie van Jenaplanscholen De enkele literatuurverwijzingen in deze werkwijzer verwijzen ook naar de lijst van bronnen in het katern. Klik...
Verschenen in: Notities/inleidingen Waar het in dit katern om gaat De ruimte als leef-leeromgeving van een school vraagt regelmatig om gerichte en kritische aandacht. De ruimte ‘is er altijd’ en wordt daardoor al gauw zo vanzelfsprekend, dat de aandacht ervoor...
Aan de hand van enkele stellingen wordt betoogd dat aandacht voor natuur voor kinderen in de stad, duurzame ontwikkeling en een kindvriendelijke stad samengaat. De laatste stelling luidt: ‘Wat goed is voor kinderen is goed voor de stad en is goed voor een...
Verschenen in: De Wereld van het Jonge Kind, januari 2003 In 1990 werd in Engeland een nationaal onderzoek gedaan naar de pedagogische kwaliteit van schoolterreinen. Naar aanleiding van de uitkomsten daarvan werd de organisatie ‘Learning through...
Verschenen in: De Wereld van het Jonge Kind, juni 2003 Bij ‘leeromgeving’ wordt meestal gedacht aan speel- en werkhoeken binnen het schoolgebouw – in het Freinetonderwijs ‘ateliers’ genoemd – en aan computers. Ook de buitenomgeving...
Verschenen in: Mensen-kinderen, maart 1999 Vernieuwingsscholen zoals de Werkplaats Kindergemeenschap van Kees Boeke, de Jenaplanscholen, Vrijescholen en Freinetscholen geven vanuit hun onderwijsconcept bewust aandacht aan de vormgeving van de ruimte. Dat geldt ook...