Stappenplan
Er zijn geen standaard-recepten voor de realisatie van speelnatuur. Maar voor wie houvast zoekt, en ter verdieping, hieronder enkele voorbeelden.
Algemeen stappenplan
Stappenplan uit het boek “Vrij spel voor natuur en kinderen”, samengesteld op basis van diverse plannen in de Duits- en Engelstalige literatuur. Voor elke fase zijn belangrijke aandachtpunten opgenomen.
MOS-stappenplan voor groene speelplaatsen
De aanpak van MOS – Duurzame Scholen – Straffe Scholen, met visie en stappenplan toegepast op scholen.
www.mosvlaanderen.be/
Stappenplan voor schoolspeelplaatsen
Uitgebreid stappenplan voor de omvorming van een schoolspeelplaats, samengesteld op basis van verschillende literatuurbronnen.
Klik hier voor het geïllustreerde stappenplan voor de schoolspeelplaats van Kind en Samenleving.
HUTTEN EN HOLLETJES – Rollen spelen in zelfbouwsels of hergebruikt materiaal
Verder lezen
De 14 Werkfiches ‘Spelen in eigen tuin’ van LNE geven jou praktische info en een stappenplan voor bijv. de bouw van wilgenhutten, zelfgemaakte avontuurlijke speeltuigen, de aanleg van een mini-vijver of natuurlijke vijver, bloemenweides, boomhutten, totempalen, enz.
Verder willen wij graag hier nog verwijzen naar de procesplannen van:
* Fonds1818
* Learning through landscapes, onze Engelse zusterorganisatie
*”Organisationskalender” in het boek NaturErlebnisRaume, Manfred Pappler/Reinhard Witt, 2001, blz. 76-87.