![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
Rapporten en beleidsdocumenten2014 ![]() Succes-en faalfactoren bij een duurzaam ontwerp van groene schoolpleinenPDF 2014
Volgende onderzoeksvragen komen aan bod: 1. Wat zijn fijne en nare plekken op groene schoolpleinen volgens leerlingen? 2. Wat zijn de succes- en faalfactoren van groene schoolpleinen volgens directeuren en leerkrachten, en ontwerpers en hoveniers? 3. Welke innovaties zijn nodig in de groensector om de aanleg van duurzame groene schoolpleinen te realiseren? Rapport lezen? klik hier 2012 Zaaien op beton - Groene schoolpleinen en sociale betrokkenheid in de wijk / Hendrikje WarmerdamAfstudeeronderzoek CMV, Hogeschool Rotterdam, 2012Klik hier om het document te openen » 2014 Speelruimtenormen: een kwantitatieve benaderingPlanningsgroep Groen SpeelweefselLiteratuurstudie m.b.t. speelruimtenormen: een kwantitatieve benadering van buitenspeelruimte Verder lezen »Studie avontuurlijk spelen en speels bouwen in GentStadsbestuur Gent, Jeugddienst (2008) door Fris in het Landschap en Sigrun LobstMet onze studie naar de mogelijkheden van avontuurlijk spelen en speels bouwen in Gent wil het stadsbestuur nagaan hoe ze, ook in een stedelijke context, plaats kunnen blijven maken voor spelen in en spelen met natuur. Verder lezen »2012 Water voor laterSymposiumverslag 10.4.2012Samenvattingen van prensentaties tijdens een uniek symposium in Amsterdam-West i.v.m. perikelen rondom de speelwaterkwaliteit op het natuurspeelterrein Het Woeste Westen. 2010 Visie op SpelenGemeente Deventer, november 2010Gemeente Deventer heeft in haar nieuwe speelbeleidsplan haar visie op spelen geformuleerd. Er is o.a. een apart hoofdstuk opgenomen over natuurlijke speelgelegenheden. Deventer biedt hiermee een belangrijke ondersteuning aan de aanleg van meer natuurlijke speelplaatsen in de gemeente. Klik hier om het document te openen »2014 Visie groen speelweefselBuiten spelen is noodzakelijk voor de fysische en sociale ontwikkeling van kinderen. Maar buiten spelen in het groen blijkt in de woonomgeving van kinderen van vandaag niet meer zo vanzelfsprekend. Met deze instrumenten willen we gemeenten aanmoedigen om werk te maken van een goed weefsel van groene speelplekken om kinderen (opnieuw) kansen te bieden op dagelijks speels contact met de natuur. Verder lezen »2010 Samenleven in de publieke ruimteVereniging Vlaamse Steden en Gemeenten, Joke Vanreppelen, november 2010Lokale overheden zijn vaak bezig om publieke ruimtes (opnieuw) in te richten. Het streven daarbij is veelal om het samenleven in deze ruimtes zo positief mogelijk te beinvloeden, en negatief gedrag te ontmoedigen. In deze rapportage komen 26 zeer diverse voorbeelden aan bod die ter inspiratie kunnen dienen. Klik hier om het document te openen »Speelpolders - tips en trucsKenniscentrum Recreatie, oktober 2010Een rapportage van het Kenniscentrum Recreatie, opgesteld in opdracht van Staatbosbeheer. Het rapport geeft ideeën en randvoorwaarden voor de ontwikkeling van speelnatuur in open en natte gebieden, zoals polders en uiterwaarden. Klik hier om het document te openen »Verandering speelgedrag op een groen schoolplein - een casestudieGemeente Rotterdam, november 2009Een onderzoek naar de effecten van een nieuw groen schoolplein in Rotterdam. Twee basisscholen hebben een gezamenlijk plein, dat in het najaar van 2008 is verbouwd tot een groen plein. Er is gekeken naar de de effecten op de gebruikswaarde, de belevingswaarde, de toe-eigeningswaarde en de attractiewaarde. Klik hier om het document te openen »2008 Kalf, mais, boer. Hoe ervaren kinderen de boerderijschool? / Anne RemmerswaalWageningen Universiteit, 2008Welke waarde hebben de ervaringen die leerlingen opdoen tijdens de boerderijschool volgens henzelf? Deze vraag staat centraal in dit onderzoek en is onderzocht met een kwalitatieve casestudy waarbij een voorbeeld van een boerderijschool - een combinatie van een boerderij en een school - centraal stond. Verder lezen »2011 Lekker buitenMinisterie van EL&I i.s.m. Gemeente Leiden (CJG), 2010Tips en ideeen voor het uitvoeren van het projekt 'Lekker buiten' in een gemeente. "Om ouders van baby's en peuters te inspireren meer naar buiten te gaan en te weten te komen hoe en waar hun eten groeit". een kleine brochure van 30 blz. onder redactie van Graham Dusseldorp Klik hier om het document te openen »2009 ![]() verslagboek Colloquium buitenspelen2009Depotnummer D/2009/3241/234een uitgave van de afdeling Jeugd, Agentschap Sociaal-Cultureel Werk voor Jeugd en Volwassenen (zie ook onderzoek buitenspelen) 2014 Onderzoek buitenspelen in VlaanderenKind & Samenleving vzw i.s.m. KULeuven i.o.v. de Vlaams overheid, 2008De speelindex gemaakt op basis van observaties toont aan dat het aantal buitenspelende kinderen in 2008 zowat gehalveerd was in vergelijking met 25 jaar geleden. Verklaringen die in het onderzoek aan bod kwamen, waren zowel de inplanting en inrichting van de (speel)ruimte als redenen uit de persoonlijke en sociale leefwereld van kinderen. Verder lezen »2011 Tuinieren in de generatietuinMinisterie van EL&I, 2011Deze brochure o.r.v. Berthe Schipper, John Plomp en Anja Roest schetst op 40 blz. "handreikingen bij het ontwikkelen van een generatietuin, waar kinderen en ouderen samen tuinieren." Klik hier om het document te openen »GeneratietuinMinisterie van EL&I, 2011Over de succesrijke samenwerking tussen verzorgingstehuis en kinderopvang 2 Samen in Den Haag. Een geillustreerde brochure van eveneens 40 blz. onder redactie van Corinne Verspeek. Klik hier om het document te openen » | |
![]() | ![]() |